"Jävla skitungar, engagera er i något vettigt!"


Ungefär så här var mitt tal, jag är bra på att utveckla mina tal när jag håller dem, så lite mer fick nog "publiken" höra, haha.


Många ungdomar i dagens samhälle väljer att inte engagera sig i något som tar mycket tid och inte gynnar endast dem själva, utan väljer oftast att engagera sig i sådant som gynnar sig själv och skippar idéerna som skulle påverka andra positivt. Vad kan ungdomar i dagens samhälle göra för saker som gynnar både dem själva och andra?

Som i alla fall de flesta av er vet så har jag tillsammans med Elina anordnat en välgörenhetskonsert med namnet Make a Difference 3 gånger under vår gymnasietid. Vad ni inte vet är ett av de viktigaste skälen till att vi överhuvudtaget genomförde det. Delvis var det för att vi ville anordna en konsert, delvis för att vi ville att det skulle hända något i Ulricehamn, men det var framförallt att vi ville att ungdomar skulle medverka i något som de tyckte var kul och få erfarenhet av att jobba på, framför och bakom scenen samtidigt som de skulle hjälpa andra. Vi engagerade oss, andra ungdomar hängde på, andra valde att komma och titta och skänka pengar till våra utvalda ändamål och tillsammans hjälpte vi ett flertal andra människor genom detta!

Att engagera sig i något som inte endast gynnar en själv kan t.ex. vara att gå med i ett ungdomsparti och jobba för de frågor som partiet står för, eller kanske bara att försöka förbättra situationen i sin skola genom att gå med i elevrådet, eller kanske lämna in ett förslag till kommunfullmäktige om vad som kan förbättras i kommunen. Ett annat sätt kan vara att gå ihop med några kompisar och skapa något eget, som andra ska kunna ta del utav. Gör en konstutställning, anordna en lekdag i din hemort eller som jag nämnde innan, arrangera en konsert.

I Johanne Hildebrandts krönika Jävla skitungar – engagera er i något vettigt pratar hon om kravaller i Köpenhamn och om att ungdomar inte engagerar sig i något, utan istället tar till våld för att försöka lösa det som de anser är problem, ofta är det kanske att rädda något som hotas att försvinna som de kämpar för, det är i alla fall ett sådant exempel som Johanne använder sig utav. Man kan dock fråga sig vad hon tänker att engagemang är för något, för att försöka rädda något man inte vill bli av med tycker jag verkligen är att engagera sig, även om det kanske inte är det bästa sättet att göra det på.

Bilden som jag har valt tycker jag symboliserar just det här med att hjälpa varandra. Om jag väljer att sträcka ut en hand och hjälpa fem andra människor så kanske de fem människorna sträcker ut ytterligare fem händer var, och de tjugofem människorna ytterligare fem händer var och så vidare skulle tillslut leda till att väldigt många människor har fått en hand sträckt till sig, och med detta vill jag ha sagt att även om man bara gör något litet och hjälper någon eller några få människor så kan det räcka till att betydligt fler människor får känna av effekten av det efteråt. Bara någon börjar med att sträcka ut sin hand och hjälpa, eller påverka, så vågar många fler följa den personens exempel. Tänk på att: Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon.

Lite så är det med att vilja engagera sig i något med, ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Du kanske inte är personen som har viljan att arrangera en konsert, men du kanske kan bli stödkamrat åt någon yngre som behöver någon att prata med. Det finns så många olika saker att göra, det gäller bara att hitta sin sak! Hitta något du tycker är kul och som involverar andra människor på något sätt. Det räcker som sagt med något litet, känn bara att du gjort något. Gör som Johanne skrev i sin krönika, engagera er i något vettigt och du gör livet bättre för både dig själv och någon annan.

Kommentarer
Postat av: Mamma Melissa

Tjusigt! Och bilden är ju helt klockren... kanske snor med mig den när jag har lektioner med mina elever;.))

2009-03-29 @ 21:03:43
URL: http://mammamelissa.blogg.se/

Lämna mer än gärna en kommentar här!
Jag läser och svarar på alla kommentarer!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:


Skriv din kommentar här:

RSS 2.0