Vem blir man då?

Om jag inte lyckas hitta ett jobb i höst, och får gå hemma, vad är jag då? Arbetslös skulle jag kalla det, men det tror jag knappt man kan kalla sig enligt lag.
Sitter och läser om arbetslösersättning just nu, och så här står det under vad som krävs för att få gå med i en a-kassa:
Du har rätt att bli medlem i eller ansluten till en arbetslöshetskassa om du under en sammanhängande period av fem veckor har arbetat minst fyra veckor och i genomsnitt minst 17 timmar per vecka, och om du fortfarande arbetar i samma omfattning när du ansöker om medlemskap.
Vad händer med mig då? Kan jag inte få pengar nånstans ifrån?
Jag har ingen koll på sånt här, men skulle gärna vilja ha det. Nån som vet något om det, eller som kan tala om för mig vart jag ska läsa?

Kommentarer
Postat av: Sofia A

Man kan få ersättning från försäkringskassan via arbetsförmedlingen. Men detta får man först efter att man gått till arbetförmedlingen i tre månader och varje tisdag visat upp olika jobb man sökt. Efter ett tag brukar de flesta hamna där Krista går nu, eller som i Tranemo där Tim går (vita villan).

2009-04-16 @ 22:32:22

Lämna mer än gärna en kommentar här!
Jag läser och svarar på alla kommentarer!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:


Skriv din kommentar här:

RSS 2.0