Tankar..

När jag duschar så tänker jag väldigt mycket, ovanligt mycket för att vara jag. Och det vill inte säga lite, för jag tänker jämt alldeles för mycket, haha..

I alla fall, tidigare idag så läste jag på Blondinbellas blogg om de sexuella övergreppen hon blev utsatt för i somras (om jag inte minns helt fel) och efter det så började jag tänka på våldtäckter, och vad som räknas dit och inte. Mest funderade jag över vad man hört från rättegångar och sånt, vad man påstår om de som blivit våldtagna osv...

Då började jag direkt att tänka på den där "magiska gränsen" 15 år.. Då du lagligt får ha samlag.. Om du har samlag innan dess kan din partner bli anmäld för våldtäckt (rätta mig om jag har fel, men något kan du bli anmäld för..) även om den minderåriga var med på det hela så kommer du troligtvis att bli fälld för det...
Men om du som äldre än 15 år blir utsatt för våldtäckt i fel kläder eller med för mycket alkohol i kroppen då kan du fortfarande anmäla våldtäckten, men det är inte säkert att du vinner det hela, bara p.g.a. din alldeles för lilla kjol..
Är inte det lite knäppt?

Kommentarer
Postat av: Alex

Jag blir så sur på sånt! Det är en av alla de mest korkade sakerna med vårt rättsystem. Och hur mycket jag än tänker på det kan jag inte komma på varför ens kläder har så stor betydelse när en annan människa ger sig på en sexuellt. Om det skulle ha nån betydelse varför har då inte kläderna någon betydelse i något annat rätsligt fall?

2009-02-14 @ 18:48:04
Postat av: Andreas

Hoppas du får en riktigt bra måndag och en underbar start på veckan! :) Ha det bäst nu!

2009-02-16 @ 18:59:32
URL: http://andreasarzen.blogg.se/
Postat av: Jennie



Tittar du på Mia och Klara?

Du har missat något annars ;-)



Ha de gott!

2009-02-17 @ 13:28:28
URL: http://egosidan.blogg.se/

Lämna mer än gärna en kommentar här!
Jag läser och svarar på alla kommentarer!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:


Skriv din kommentar här:

RSS 2.0